Coaching opanuj stres-przykładowe ćwiczenia

BLOG
6 kwietnia 2021

Opanuj stres

Stres towarzyszy nam na codzień. Może być mobilizujący lub deprymujący. Nie pozostajemy obojętni na stres. Człowiek przeciążony stresem ma mniejszą odporność, stąd wynika zagrożenie chorobami, jak również konfliktami. Pod wpływem stresu brakuje dostępu do zasobów, np cierpliwości, wiary i t.p.
Zarządzanie stanami jest jedna z podstawowych umiejętności w programowaniu neurolingwistycznym. Stan zasobny to stan, w którym dysponujemy zasobami, np.: stan gotowości do podjęcia jakiegoś zadania, do czekania, do szukania rozwiązań i t.p..
Dla zestresowanych proponuję ćwiczenie Steve Andreasa „Wchodzenie w stany zasobne w 7-miu krokach”. Odzyskanie zasobów umożliwia nowe podejście do sytuacji stresującej.
Krok 1. Wybór sytuacji, w której doskwiera brak dobrego samopoczucia/brak zasobów.
W przypadku stresu, to czy stres dotyczy sytuacji, w której brakuje emocjonalnej odporności w perspektywie konkretnego zdarzenia, czy też każdy kontakt z osobą/osobami powoduje stres?  Postaraj się opisać konkretną sytuację
Krok 2. Nazwanie najważniejszych właściwości. 
Nazwij to, czego ci brakuje w danej sytuacji (np. zachowanie spokoju), jakich trudnych emocji doświadczasz, czego nie możesz zrobić lub powiedzieć?
Krok 3. Przywołanie wspomnienia stanu zasobnego.
Pomyśl o innej sytuacji w przeszłości, gdy pożądany (brakujący) stan był do dyspozycji bez wysiłku (np. zachowanie zimnej krwi w ekstremalnej sytuacji).
Krok 4. Wejście w stan zasobny. 
Wyobraź sobie, że dany zasób stanowi pole siłowe, w które możesz wejść. Wejdź w to pole i poczuj swoją siłę. Po chwili wyobraź sobie, że przyglądasz się sobie samemu dysponującemu tym zasobem (przyglądanie się sobie z boku to “druga pozycja percepcji”).
Krok 5. Wybór osoby, która ucieleśnia stan zasobny, doświadczenie go w drugiej oraz w trzeciej pozycji percepcji (trzecia pozycja percepcji, to patrzenie oczami wybranej osoby). 
Pomyśl o kimś, kto twoim zdaniem ma tego zasobu pod dostatkiem. Może to być bohater filmu lub znana osoba. Z drugiej pozycji percepcji przyjrzyj się jakie elementy fizjologii wyrażają ten stan. Następnie wejdź do trzeciej pozycji percepcji i doświadcz stanu zasobnego z wnętrza wybranej osoby (jako ta osoba).
Krok 6. Kotwiczenie.
Zakotwicz ten zasób. Kotwiczyć można w różny sposób, sugeruję kotwicę kinestetyczną. Zasób powiązany będzie z gestem lub jakimś specyficznym ruchem. Poczuj się w posiadaniu pożądanego zasobu i wykonaj kilkakrotnie gest, będący symbolem tego stanu (zasobnego). 
Krok 7. Sprawdzenie rezultatu
Przypomnij sobie początek tego ćwiczenia oraz stan zasobów w tamtym czasie. Czy nastąpiła poprawa w ilości dostępnych zasobów?
coaching opanuj stres